Ulotki, strona www, mailing czy kupony rabatowe, czyli jak wykorzystać marketing bezpośredni w praktyce?

camera-581126_1280W ostatnich latach nastąpił zdecydowany rozwój marketingu bezpośredniego. Na ten fakt wpłynęło wiele czynników. Ten rodzaj marketingu stał się najczęściej wybieraną formą dotarcia do potencjalnego konsumenta.

Internet

Rozwój tej techniki i wzrost zainteresowania nią nie jest jednak przypadkowy. Ogromny wpływ na to zjawisko wywiera wciąż rozwój internetu, który staje się podstawowym narzędziem komunikowania. Stąd także jego szerokie zastosowanie w marketingu bezpośrednim. Pozostałe czynniki, które miały wpływ na wzrost znaczenia ww. techniki, to spopularyzowanie produktów oryginalnych, jednostkowych i znudzenie produkcją masową oraz duże koszta dotarcia do masowych klientów, spowodowane rozproszeniem widowni telewizyjnej na ogromnej ilości kanałów tv. Także świadomość i zachcianki konsumentów wpłynęły na te zmiany. Przede wszystkim decydująca stała się chęć dokonywania zakupów bez wychodzenia z domu, co daje klientowi poczucie komfortu, wygody i względnego bezpieczeństwa.

Marketing bezpośredni przykłady

Marketing bezpośredni opiera się o kilka podstawowych technik. Pierwsza z nich to sprzedaż wysyłkowa. Klient składa zamówienie na podstawie otrzymanego wcześniej katalogu. Produkt ten dostarczany jest bezpośrednio przez firmę. Coraz częściej są one także dostępne na stronach www. Tego typu sprzedaż jest bardzo atrakcyjną formą, zwłaszcza dla sprzedawców, którzy nie ponoszą kosztów z tytułu utrzymania sklepu stacjonarnego i załogi. Przed wysyłką katalogów, ogłoszeń i próbek produktów, przeprowadzane są wnikliwe badania rynku, dzięki czemu materiały te trafiają tylko do nisz rynkowych, czyli osób faktycznie zainteresowanych daną ofertą.
Bezpośredni kontakt z klientem może być nawiązany także przez telefon. Ta technika to telemarketing. Telefon wykorzystuje się w niej do przekazania wszelkich informacji, niezbędnych do podjęcia decyzji o zakupie towaru. Ten kanał umożliwia otrzymanie natychmiastowej informacji zwrotnej.
Marketing bezpośredni dopuszcza także prezentowanie produktów w domu klienta. Jest to technika wyjątkowo przyjazna i wygodna dla konsumenta. Niestety, dla przedsiębiorcy oznacza ona duże koszta wyszkolenia profesjonalnego personelu, a także konieczność ciągłego motywowania pracowników, co zwiększa ceny i sprawia trudności z organizowaniem spotkań.
Sprzedaż może także odbywać się za pomocą telewizji (telezakupy), które dają możliwość kontaktu za pomocą linii telefonicznej oraz w internecie. To najnowsza forma marketingu, która wykorzystuje strony internetowe do promowania i sprzedaży produktów. Poczta elektroniczna daje możliwość prowadzenia dialogu z klientem, bądź sprzedawcą. Ta forma rozwija się najlepiej i najszybciej.

Kilka technik jednocześnie

Najciekawsze przykłady zastosowania różnych form marketingu bezpośredniego to m.in. połączenie przesyłki bezpośredniej, telemarketingu, katalogu oraz mailingu, które łączą się także z ofertą na stronie www. Wykorzystanie kilku typów marketingu może przynieść dobre efekty. Taka działalność sprawdzi się np. w przypadku sklepu meblarskiego. Należy jednak pamiętać o dostosowaniu form marketingu do swojej działalności. Jeśli oferta kierowana jest do wąskiego grona odbiorców zamieszkujących dany teren, warto zorganizować kampanię, polegającą na kolportażu ulotek, gazet reklamowych, a także na działaniach w mediach lokalnych. Ta metoda świetnie sprawdzi się w przypadku hipermarketów, sklepów AGD czy zakładów fryzjerskich. W przypadku tych ostatnich najlepsze skutki daje dołączenie do oferty kuponów rabatowych.