Motoryzacja

Mitsubishi Lancer – gdzie tradycja spotyka nowoczesność

Mitsubishi LancerSportowy samochód to marzenie wielu chłopców i dziewczynek w dzieciństwie. W większości przypadków jednak nie dochodzi do jego realizacji – dzieci dorastają, często zakładają rodziny, a praktyczne potrzeby zastępują im dawne pragnienia. Tak jednak być nie musi – chociażby dzięki marce Mitsubishi. Koncern już w 1972 roku wypuścił na rynek samochód osobowy o wyjątkowej stylistyce oraz cechach auta sportowego (w Europie w sprzedaży był od 1974 roku). Mitsubishi Lancer przez te lata ewoluował – tak w zakresie stylu, jak i wyposażenia. Współcześnie można nabyć model z VIII generacji, ale uwaga – w zależności od tego, gdzie mieszkamy, auto może różnić się nazwą. Wedle aktualnych danych, 2015 rok ma być ostatnim, kiedy produkowany jest Mitsubishi Lancer w formie, którą znamy. Dostępna jest wersja 4 – drzwiowa sedan oraz 5 – drzwiowa hatchback. Każdorazowo linia pojazdu jest dynamiczna, zaprojektowana w charakterystyczny sposób.

Krótka historia doskonalenia.

Model Lancer VIII jest dostępny od 2007 roku, co ciekawe, początkowo występował jedynie w wersji 4-drzwiowego sedana. Ofertę uzupełniono o hatchback dwa lata później. Wizualnie model zachwyca dynamiczną linią. Mimo, iż karoseria została zabezpieczona przed ewentualną korozją, to już lakier na nadwoziu jest mniej odporny na uszkodzenia, tak samo jak miękka blacha. Wymiary Mitsubishi Lancer klasyfikują je jako pojazd kompaktowy, raczej 4- osobowy. Pojemność bagażnika nie należy do imponujących, w zależności od typu może wynieść od 344 (hatchback) do 394 (sedan). Wnętrze jest jednak dość przestronne, a przede wszystkim wykonane z dbałością o detale. Design deski rozdzielczej jest prosty i ergonomiczny, wyposażono ją w czytelne zegary, a wszelkie funkcjonalne przyciski rozmieszczono intuicyjnie.

Wersje wyposażenia, rodzaje silników.

Wyposażenie jest bogate i to także w wersji podstawowej, Inform. Możemy tu znaleźć m.in. klimatyzację (regulowaną manualnie), elektryczne szyby, układ kontroli trakcji, radioodtwarzacz MP3, 7 poduszek powietrznych. W modelu Invite dodatkowy komfort zapewnia automatyczna klimatyzacja, a także wielofunkcyjna kierownica (z czymś w rodzaju „panelu sterowania”). Lancer Intense jest natomiast wyposażony w wizualne ozdobniki, takie jak wysokiej jakości, 18 calowe alufelgi czy atrapę chłodnicy (również chromowaną). Piękno podkreślone jest także w modelu Instyle, ze skórzaną tapicerką oraz reflektorami ksenonowymi. Prawdziwym luksusem pozostaje jednak komputer pokładowy (nawigacja satelitarna), dostępny w najdroższej wersji – Instyle Navi.
Auto występuje z 5- biegową, lub 6 – biegową manualną skrzynią biegów. Lancer występuje z silnikami benzynowymi o pojemnościach i mocach takich jak: 1.5 MIVEC (109KM); 1.5 MIVEC(109KM); 1.6 MIVEC (117KM); 1.8 MIVEC (143KM); 2.0T MIVEC (240KM) ;2.0 i 16V (150KM); 2.4 MIVEC (170KM). Zbiornik paliwa mieści 50 litrów, a jego zużycie jest dość wysokie w mieście i wynosi 10 l/100 km, natomiast poza nim spada do około 6 l/100 km, a w cyklu mieszanym do 7 l/100 km (i to dla modelu o najmniejszej pojemności silnika). Silnik wysokoprężny pozwala na nieco większą oszczędność benzyny. Mamy do wyboru mniejszy, 1.8 Di-D, i większy, 2.0 Di-D, o mocy 140 KM. Obie wersje spalają mało paliwa, a dodatkowo pracują stosunkowo cicho, jednak drugi model może odznaczać się większą awaryjnością. Generalnie jednak dużą zaletą silników w modelu Lancer jest małe ryzyko awarii. Interesujące jednak, że występują nieznaczne różnice w osiągach. Samochód łatwo się jednak prowadzi, dodatkowo posiada bardzo przyzwoite przyspieszenie.
Mitsubishi Lancer Evolution, produkowany od 1992 roku to natomiast samochód rajdowo – wyczynowy, który może być wykorzystywany również w „regularnych” warunkach, jako osobowy wehikuł. Jest wciąż produkowany, udoskonalany, a jego najnowsza wersja zalicza się już do X generacji. To bardzo interesująca propozycja, zważywszy, że model jest doceniany zarówno przez użytkowników, jak i organizatorów rozmaitych konkursów. Może zatem marzenia o sportowym, jednak funkcjonalnym aucie wcale nie są tak odległe?
Mitsubishi Lancer – dane techniczne, cena, silniki.

Previous ArticleNext Article